IT Yönetim Kuruluna...
Birçok firmada IT'cilerle diğer şirket yöneticileri arasında soğuk rüzgarlar eser. Yıllardan beri süregelen bu durum, iki çok farklı insanın birbirini yadırgamasını ve benimseyememesini çağrıştırıyor.
Diğer yöneticiler, IT'cileri teknik tarafı güçlü ama sosyal becerileri zayıf, iş ve insan yönetiminden anlamayan, işlerini sürekli geç ve yüksek masrafla yapabilen insanlar olarak görüyorlar.
IT'ciler için de diğer yöneticiler; bilim ve teknikten anlamayan, isteklerini kağıda sistematik olarak dökemeyen, sürekli fikir değiştirip geliştirme gayretlerini baltalayan tipler.
Sonuçta, bu anlaşmazlık ve uyumsuzluk firmalara pahalıya patlıyor. Firmaları rakiplerinden farklılaştıracak ve öne çıkmasını sağlayacak sinerji bir türlü yaratılamıyor.
Bu iki kutup arasındaki soğukluğu gidermek şart ama ne yapmalı?
Bunlardan birincisi; IT'cileri iş kararlarında da etkin noktalara getirmek. En gerçekleşebilir hedef ise firmanın bilişimden sorumlu liderini Yönetim Kurulu üyesi yapmak.
Modern yönetimde Yönetim Kurullarına çok önemli görevler düşüyor.
Başlıcaları;
* Firmanın stratejisini oluşturmak.
* Firmanın belirlenen stratejiyi uygulamasını sağlamak.
* İş performansını ve piyasa değerini takip ederek gerekli değişiklikleri önermek.
* Üst yönetimin atanmasını ve koçluğunu yapmak.
* Risk faktörlerini tespit ederek yönetilmesi, firma faaliyetlerinin kanuna ve kurallara uygunluğunu sağlamak.
Gelin işe firma stratejisi ile başlayalım. Duyduğum en uygun iş stratejisi tanımı; “Bir firmanın rakiplerine rekabet avantajı sağlamak için kurguladığı teori”. Neden teori? Zira, hiçbir iş stratejisinin başarılı sonuç vermesi garanti değil. Kntrolü zor o kadar çok değişken var ki. İşte bu yüzden, iş stratejsi kurgulamak biraz içgüdü ve biraz sanat gerektiriyor.
İş Stratejisi aslında stratejik yönetim sürecinin bir parçası. Stratejik yönetim süreci dört ana adımdan oluşuyor: İş Modeli, Rekabet Stratejisi, Strateji Uygulama ile Kontrol ve Değişim. Bunlardan birincisi olan İş Modeli aslında hayal dolu bir hikaye. Toplam beş adet çok önemli sorunun cevabını veriyor:
• Hangi müşterilerin hangi ihtiyacını karşılayacağız? Bu sorunun cevabına “Stratejik Pozisyonlama” adı veriliyor.
• Yukarıda tarif edilen müşteriler neden bizimle çalışsınlar? Bu sorunun cevabına “Müşteri Değer Önerisi” deniliyor. Fiyatlama kararları da bu adımda veriliyor.
• Bu müşterilerin ihtiyaçlarını bizden edinmelerini sağlamak için gerekli iş adımları, kaynaklar ve süreçler neler? Bu sorunun cevabına ise “Ürün ve Hizmet Modeli” adı veriliyor.
• Yukarıda tarif edilen işi gerçekleştirmenin maliyeti nedir? Bu sorunun cevabına da “Masraf Yapısı” deniliyor.
• Bütün bu işleri yaparken nasıl para kazanacağız? Bu sorunun cevabına da “Gelir ve Kar Modeli” adı veriliyor. Gelir ve Kar Modelinin cevap verdiği iki ana soru var.
Bunlar:
• Müşterilere hangi kanallardan ulaşacaksınız? Bu sorunun cevabında doğrudan veya Internetten satış, iş ortakları kanalıyla satış gibi seçenekler var.
• Nasıl kar edeceksiniz? Bu sorunun cevabında da çok satmak, yüksek devinim hızı yaratmak, yaratıcı ve üstün ürünler üretmek, ekosistemler kurmak gibi seçenekler var.
Herhangi bir ticari faaliyete başlarken veya yaparken yukarıda saydığım beş sorunun cevabını sürekli olarak sorgulamak ve vermek lazım. Ayrıca, İş Modelinde değişiklilik gereksinimini de sürekli olarak araştırmak lazım. Tüm bunlar da firmaların Yönetim Kurullarının asli görevi...
Diğer yöneticiler, IT'cileri teknik tarafı güçlü ama sosyal becerileri zayıf, iş ve insan yönetiminden anlamayan, işlerini sürekli geç ve yüksek masrafla yapabilen insanlar olarak görüyorlar.
IT'ciler için de diğer yöneticiler; bilim ve teknikten anlamayan, isteklerini kağıda sistematik olarak dökemeyen, sürekli fikir değiştirip geliştirme gayretlerini baltalayan tipler.
Sonuçta, bu anlaşmazlık ve uyumsuzluk firmalara pahalıya patlıyor. Firmaları rakiplerinden farklılaştıracak ve öne çıkmasını sağlayacak sinerji bir türlü yaratılamıyor.
Bu iki kutup arasındaki soğukluğu gidermek şart ama ne yapmalı?
Bunlardan birincisi; IT'cileri iş kararlarında da etkin noktalara getirmek. En gerçekleşebilir hedef ise firmanın bilişimden sorumlu liderini Yönetim Kurulu üyesi yapmak.
Modern yönetimde Yönetim Kurullarına çok önemli görevler düşüyor.
Başlıcaları;
* Firmanın stratejisini oluşturmak.
* Firmanın belirlenen stratejiyi uygulamasını sağlamak.
* İş performansını ve piyasa değerini takip ederek gerekli değişiklikleri önermek.
* Üst yönetimin atanmasını ve koçluğunu yapmak.
* Risk faktörlerini tespit ederek yönetilmesi, firma faaliyetlerinin kanuna ve kurallara uygunluğunu sağlamak.
Gelin işe firma stratejisi ile başlayalım. Duyduğum en uygun iş stratejisi tanımı; “Bir firmanın rakiplerine rekabet avantajı sağlamak için kurguladığı teori”. Neden teori? Zira, hiçbir iş stratejisinin başarılı sonuç vermesi garanti değil. Kntrolü zor o kadar çok değişken var ki. İşte bu yüzden, iş stratejsi kurgulamak biraz içgüdü ve biraz sanat gerektiriyor.
İş Stratejisi aslında stratejik yönetim sürecinin bir parçası. Stratejik yönetim süreci dört ana adımdan oluşuyor: İş Modeli, Rekabet Stratejisi, Strateji Uygulama ile Kontrol ve Değişim. Bunlardan birincisi olan İş Modeli aslında hayal dolu bir hikaye. Toplam beş adet çok önemli sorunun cevabını veriyor:
• Hangi müşterilerin hangi ihtiyacını karşılayacağız? Bu sorunun cevabına “Stratejik Pozisyonlama” adı veriliyor.
• Yukarıda tarif edilen müşteriler neden bizimle çalışsınlar? Bu sorunun cevabına “Müşteri Değer Önerisi” deniliyor. Fiyatlama kararları da bu adımda veriliyor.
• Bu müşterilerin ihtiyaçlarını bizden edinmelerini sağlamak için gerekli iş adımları, kaynaklar ve süreçler neler? Bu sorunun cevabına ise “Ürün ve Hizmet Modeli” adı veriliyor.
• Yukarıda tarif edilen işi gerçekleştirmenin maliyeti nedir? Bu sorunun cevabına da “Masraf Yapısı” deniliyor.
• Bütün bu işleri yaparken nasıl para kazanacağız? Bu sorunun cevabına da “Gelir ve Kar Modeli” adı veriliyor. Gelir ve Kar Modelinin cevap verdiği iki ana soru var.
Bunlar:
• Müşterilere hangi kanallardan ulaşacaksınız? Bu sorunun cevabında doğrudan veya Internetten satış, iş ortakları kanalıyla satış gibi seçenekler var.
• Nasıl kar edeceksiniz? Bu sorunun cevabında da çok satmak, yüksek devinim hızı yaratmak, yaratıcı ve üstün ürünler üretmek, ekosistemler kurmak gibi seçenekler var.
Herhangi bir ticari faaliyete başlarken veya yaparken yukarıda saydığım beş sorunun cevabını sürekli olarak sorgulamak ve vermek lazım. Ayrıca, İş Modelinde değişiklilik gereksinimini de sürekli olarak araştırmak lazım. Tüm bunlar da firmaların Yönetim Kurullarının asli görevi...
Yorumlar